Deň má síce LEN dvadsaťštyri hodín, no niekedy by sme potrebovali aspoň dvojnásobok, aby sme stihli všetko, čo sme si naplánovali, alebo čo bezpodmienečne musíme stihnúť ešte DNES… Do postele si líhame neskoro, niekedy len na "pár minút" zatvoríme oči a je ráno.

Často nemôžeme zaspať, lebo sme vystavení celodennému stresu, občas nemôžeme zaspať pre pracovné či osobné problémy, ktoré si ťaháme až do postele. Síce menej často, no predsa viac než zriedka, sa nespavosť objavuje ako chronický problém, ktorý by sme mali riešiť.

Najčastejšie príčiny nespavosti:

- náročná práca, problémy v rodine,
- neprimeraná psychická záťaž, stres, depresie,
- nepravidelný spánok,
- priveľa alkoholu a kofeínových nápojov,
- užívanie niektorých liekov,
- nevyhovujúce podmienky pre pokojný spánok,
- zdravotné problémy,

Účinné odvary z byliniek sú jednou z možností ktorú sa opatí vyskášať.

Ak sa chcete vyspať ako bábätko, pripravte si pred spaním čaj z byliniek:

medovka – upokojuje nervy a privodí sladký spánok
valeriána lekárska – upokojuje a uvoľňuje nervový systém, pôsobí aj pri podráždenosti a prepracovanosti
chmeľ otáčavý – navodzuje pocit potreby spánku. 

Pomôcť môže aj  magická aromaterapia

Skúsili ste si niekedy pár hodín pred spaním zapáliť aromatickú sviečku s vôňou levandule, alebo vonnú tyčinku, či nakvapkať na vankúš olejček?

Aj príjemná vôňa levandule vás upokojí a pripraví vašu myseľ na príjemný oddych v posteli. Upokojujúcu levandulu si môžete pridať aj do kúpeľa, ktorý je taktiež odporúčaný pre dobrý spánok. Okrem toho priaznivo pôsobí pri bolestiach hlavy, strese, dýchacích ťažkostiach, bolestiach kĺbov, hučaní v učiach a vyčerpanosti...

Staré dobré mlieko s medom

Možno ste ešte nevyskúšali dobrý recept našich múdrych starých mám. Ide o obyčajné teplé mlieko s medom a práve to vám môže pomôcť navodiť sladké sny. Je vysoký predpoklad, že tento generáciami osvedčený recept, ktorý funguje už stáročia, bude fungovať aj na vás, ak nemáte alergiu na laktózu :)

Mlieko a med máte doma určite, za vyskúšanie nedáte skutočne nič.

Kedy sa stáva nespavosť zdravotným problémom?

Keď sa objavuje každý večer, niekoľko mesiacov či rokov, keď nepomáha žiadna “babská medicína” a ani večerná prechádzka, obmedzenie rušivých vplyvov či stresu. Ak nespavosť trvá napriek únave a človek je už tak vyčerpaný, že nezvláda bežné denné aktivity, treba vyhľadať odborníka.

 V posledných  rokoch prišiel “boom” melatonínu, teda hormónu, ktorý sľuboval zlepšenie nespavosti a obnovenie zdravého spánkového rytmu na rozdiel od “nezdravých” piluliek ako sú Diazepam, Stilnox a iné. Ani ten sa však neukázal ako univerzálne riešenie a rad nespavcov stále čaká na účinné riešenie.

Rada na záver: Nechajte vaše problémy ležať pri posteli! Nenechajte si zobrať 6-7 hodín spánku, každý deň si doprajte ideálne 8!

Nepokazte si večer vecami, ktoré môžete odložiť na ďalší deň, premýšľaním nad nimi nič nevyriešite ani počas noci. Odhláste sa zo sociálnych sietí a vypnite mobil. Priatelia, kolegovia, či iné “dobré duše” si vás nájdu online aj ráno.

Foto: http://pixabay.com/